تبلیغات
مردگان انسان نما - کفر و شرک در نظر وهابیت و سایر فرق اسلامی

مردگان انسان نما

بیایید دشمن اسلام را بشناسیم

 

فرقه وهابیت اساساً از نظر افكار و عقاید با مذهب تسنن متفاوت است

 و بسیاری از عقاید اهل تسنن را شرك‌آمیز و كفر تلقی می‌كند.

 در حقیقت وهابیت یك جریان سیاسی است كه می‌خواهد با پوشش

 مذهبی و انتساب خویش به مذهب تسنن از وحدت مذاهب اسلامی

جلوگیری نموده و خط تفرقه بین دو فرقه عمده خاصه و عامه را تشدید كند

 و سلطه استعمار را همواره بر ملل اسلامی پاس دارد.

گروه وهابیت اساساً از نظر افكار و عقاید با مذهب تسنن متفاوت است و بسیاری از عقاید اهل تسنن را شرك‌آمیز و كفر تلقی می‌كند. در حقیقت وهابیت یك جریان سیاسی است كه می‌خواهد با پوشش مذهبی و انتساب خویش به مذهب تسنن از وحدت مذاهب اسلامی جلوگیری نموده و خط تفرقه بین دو فرقه عمده خاصه و عامه را تشدید كند و سلطه استعمار را همواره بر ملل اسلامی پاس دارد.

متاسفانه وهابیت امروزه بادردست داشتن سرزمین زرخیزعربستان وتكیه برثروت عظیم خدادادی توانسته است به جریان نیرومندی تبدیل شود و سازمان‌های بی‌شماری را در جهان برای تبلیغ مرام خویش بنیان نهد. به‌ویژه در كشورهای ایران و پاكستان در مناطق سنی‌نشین كه اغلب از فقر و استضعاف رنج می‌برند سرمایه‌گذاری‌های فراوان نموده، مدارس علمیه تاسیس كرده و پول‌هایی را برای طلاب و‌... خرج كند و آنها را به سیاست‌های عربستان جذب نماید.

عقایدی را كه وهابی آن را حد فاصل خویش با شیعه می‌دانند و با تمسك به آنها شیعه را خارج از دین و مشرك قلمداد می‌كنند در حقیقت عقاید مشترك شیعه و سنی است و شیعه و سنی به هم نزدیك‌ترند تا وهابیت.

از مشخصات بارز وهابیگری  نسبت دادن كفر و شرك به همه‌ی مسلمانان و زدن مارك بی‌دینی به طرف مقابل می‌باشد. از واژه‌های متداول و معمول در رساله‌های این فرقه كلمات و جملات» «ایها الكافر» و و «ایها المشرك» و... نسبت به طرف مورد بحث می‌باشد

محمدبن عبدالوهاب در رساله‌ی «كشف الشبهات» كه در آن آئین مناظره و بحث را به طرفداران خود می‌آموزد، می‌گوید: «ان قال: لك كذا و كذا، فقل له ایّها المشرك...»

(طرف مقابلت اگر گفت چنین یا چنان «خلاصه هرچه گفت» تو به او بگو ای مشرك.)

دقت در روش مناظره ای كه رئیس وهابیان به حامیان خود می‌آموزد با توجه به روشهای بحث منافقین خلق و توده‌ای‌های زمان حاضر، بیانگر رابطه‌ی مستقیم «چشم‌بندی» استعمارگران از دویست سال قبل تا امروز می‌باشد، و نشان می‌دهد كه بر روش «دگماتیسم» جهان‌خواران در قدیم و جدید نظم فكری خاصی حاكم است.

و لذا در این مقاله سعی شده است بحث از منظر سایر فرق اسلامی و نیز از منظر شیعه و کفر و شرک وهابیان و ریشه های آن اشاره شود و نیز به جنایاتی که وهابیان در زیر علم کفر و شرک انجام میدهند اشاره گردد.

ایمان و کفر

اصطلاحِ کفر و کافر از واژگانِ پرکاربردِ وهابیان است. اینان هر گاه عقاید مسلمانی را قبول نداشته باشند، به کفر و زندقه و ارتداد نسبت داده و او را نه تنها از اسلام خارج می‏کنند، بلکه از مشرکان جاهلیت نیز بدتر می‏دانند. این عمل باعث اختلاف و تشتّت فراوانی بین مسلمانان شده و سبب درگیری و قتل و غارت بین آنان گردیده است، از این رو جا دارد که واژه کفر و ضد آن؛ یعنی ایمان را به خوبی ریشه‏یابی کنیم.

ایمان در لغت و اصطلاح

خلیل بن احمد می‏گوید: ایمان؛ یعنی تصدیق نمودن و مؤمن؛ یعنی تصدیق‏کننده. و اصل آن از ماده «أمن» ضدّ خوف است.از کلمات ابن منظور در «لسان العرب» استفاده می‏شود که ایمان دو استعمال دارد: یکی ضدّ کفر، و دیگری تصدیق، ضدّ تکذیب.

و در اصطلاح: ایمان به معنای تصدیق قلبی است با اقرار به زبان، لذا عمل جزء آن نیست، بلکه شرط کمال ایمان است.

این معنا مؤیّد مرجئه - که قائل هستند عمل اهمیتی ندارد - نیست، بلکه هدف از این تعریف آن است که بگوید: آنچه انسان را از کفر به ایمان متحوّل کرده و حکم به احترام جان و مالش می‏دهد تصدیق قلبی است، در صورتی که با اقرار به زبان در صورت امکان مقرون گردد. امّا آنچه که انسان را از جهنم نجات می‏دهد تصدیق توأم با عمل است. و شاهد این مطلب که عمل جزء ایمان نیست، آیات و روایات است:

1 - خداوند متعال عمل صالح را عطف بر ایمان کرده است، آنجا که می‏فرماید: (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ)؛ «همانا کسانی که ایمان آورده و عمل صالح به‏جای آورده‏اند.» و می‏دانیم که مقتضای عطف، مغایرت بین معطوف و معطوف علیه است. و اگر عمل داخل در ایمان باشد در اینجا تکرار لازم می‏آید.

2 - هم چنین می‏فرماید: (وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصّالِحاتِ وَهُوَ مُؤْمِنٌ)؛ «و هر کس که عمل صالح انجام دهد؛ در حالی که مؤمن است.» که از این آیه نیز مغایرت بین عمل و ایمان در مفهوم استفاده می‏شود.

3 - و نیز خداوند متعال می‏فرماید: (وَإِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَی اْلأُخْری فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّی تَفِی‏ءَ إِلی أَمْرِ اللَّهِ)؛  «و اگر دو طائفه از اهل ایمان به قتال و دشمنی برخیزند، شما مؤمنان در میان آنان، صلح برقرار کنید، و اگر یک قوم بر دیگری ظلم کرد با آن طایفه ظالم قتال کنید، تا به فرمان خدا بازآید.» مشاهده می‏نماییم که در این آیه خداوند مؤمن را بر گروه معصیت‏کار و ظالم اطلاق کرده است.

4 - و در آیه دیگری می‏فرماید: (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصّادِقِینَ)؛  «ای مؤمنین! تقوا پیشه کرده و همراه با صادقین باشید.» در این آیه خداوند مؤمنین را به تقوای الهی؛ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات امر نموده است.

5 - از برخی آیات نیز استفاده می‏شود که محلّ ایمان قلب است. خداوند می‏فرماید: (أُولئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ اْلإِیمانَ)؛ «آنان کسانی هستند که خدا بر دل‏هایشان نور ایمان نگاشته است.» در جایی دیگر می‏فرماید: (وَلَمّا یَدْخُلِ اْلإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ)؛ «و هنوز ایمان در دل‏هایتان داخل نشده است.»

6 - بخاری به سند خود از رسول خداصلی الله علیه وآله نقل کرده که در روز خیبر فرمود: «به طور حتم پرچم را به دست کسی می‏سپارم که او خدا و رسول را دوست دارد و خداوند به دست او فتح و پیروزی قرار خواهد داد. عمر بن خطّاب گفت: هیچ زمان به مانند آن وقت امارت را دوست نداشتم. انتظار می‏کشیدم که پیامبرصلی الله علیه وآله مرا صدا زند. رسول خداصلی الله علیه وآله علی بن ابی طالب‏علیه السلام را خواست، آن‏گاه پرچم را به او داد و فرمود: پیش برو و به چیزی توجّه نکن تا این‏که خداوند به دست تو فتح و پیروزی حاصل کند. علی‏علیه السلام مقداری حرکت کرد، سپس متوقف شد و صدا زد: ای رسول خداصلی الله علیه وآله! تا کجا با آنان بجنگم؟ پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: با آنان قتال کن تا شهادت به وحدانیت خدا و نبوت من دهند. و اگر این‏چنین کردند خون و اموالشان محفوظ خواهد بود».  .

7 - شیخ صدوق‏رحمه الله به سند صحیح از امام صادق‏علیه السلام نقل می‏کند که فرمود: «شهادت به وحدانیت خدا و نبوت پیامبرصلی الله علیه وآله و اقرار به طاعت و معرفت امام، کمتر چیزی است که انسان را به ایمان می‏رساند».

اموری که ایمان به آن‏ها واجب است

همان‏گونه که در معنای اصطلاحی ایمان اشاره شد: تصدیق به قلب با اقرار به زبان، دو رکن اساسی ایمان است. حال ببینیم که متعلَّق ایمان چیست؟ و به چه اموری باید تصدیق قلبی داشته باشیم؟

تصدیق قلبی بر دو گونه است: یکی این‏که اجمالاً آنچه را که پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله به آن خبر داده، تصدیق نماییم. و مورد دیگر اموری است که باید به تفصیل تصدیق کنیم؛ از قبیل:

1 - وجود خداوند متعال و توحید او و این‏که او مثل و همتایی ندارد.

2 - توحید در خالقیّت و این‏که برای عالم خالقی به جز او نیست.

3 - توحید در ربوبیّت و تدبیر و این‏که برای عالم مدبّری بالاستقلال، جز او نیست.

4 - توحید در عبادت و این‏که معبودی غیر از او نیست.

5 - نبوت پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله.

6 - معاد و روز جزا.

کفر در لغت و اصطلاح

«کفر» در لغت به معنای ستر و پوشاندن است. و کشاورز را نیز کافر می‏گویند؛ زیرا دانه را در خاک پنهان می‏سازد. خداوند متعال می‏فرماید: (کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفّارَ نَباتُهُ)؛ «در مثل مانند بارانی است که رویش آن، برزگر را به تعجب وامی‏دارد.»

و در اصطلاح: کفر به معنای ایمان نیاوردن به چیزی است که از شأنش ایمان آوردن به آن است؛ مثل عدم ایمان به خدا و توحید و نبوت پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله و روز قیامت.

قاضی ایجی می‏گوید: «کفر خلاف ایمان است و آن نزد ما عبارت است از تصدیق نکردن پیامبرصلی الله علیه وآله در برخی از اموری که علم حاصل شده که از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله رسیده است».

ابن میثم بحرانی می‏گوید: «کفر عبارت است از انکار صدق پیامبرصلی الله علیه وآله و انکار چیزی که علم داریم از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله رسیده است».

فاضل مقداد نیز می‏گوید: «کفر در اصطلاح عبارت است از انکار چیزی که علم ضروری حاصل شده که از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله است».

سید یزدی‏رحمه الله به اموری که رسول خداصلی الله علیه وآله به آن خبر داده اشاره کرده، می‏فرماید: «کافر کسی است که منکر الوهیت یا توحید یا رسالت یا یکی از ضروریات دین شود، با توجّه به این‏که ضروری است، به طوری که انکارش به انکار رسالت منجر شود».

اقسام کفر

متکلمان و صاحبان معاجم برای کفر اقسامی را ذکر کرده اند:

1 ـ کفر انکار: یعنی کسی به قلب و زبانش به خدا و رسول کافر شود.

2 ـ کفر جحود: یعنی کسی به قلبش به خدا و رسول ایمان داشته باشد و آن دو را تصدیق کند، ولی به زبان آن را اقرار نکند، بلکه انکار نماید. همان گونه که خداوند متعال می فرماید: " وَجَحَدُوا بِها وَاسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ "؛  با آن که پیش نفس خود به یقین می دانستند ـ باز از کبر و نخوت و ستمگری ـ انکار آن کردند.

3 ـ کفر عناد: این که به قلب بشناسد، و به زبان اقرار کند، ولی از روی عناد و حسد به آن متدیّن نشود.

4 ـ کفر نفاق: این که به زبان اقرار کند، ولی به قلب معتقد نباشد، همانند منافق.

 

اجتناب از گزافه ‏گویی در تکفیر

بسیاری از مردم در فهم حقیقت عوامل و اسبابی که انسان را از دایره اسلام خارج می‏کند و موجب می‏شود که متصف به کفر گردد، به اشتباه و بی‏راهه رفته‏اند و لذا بی‏جهت افرادی را متهم به کفر می‏نمایند. آنان به حدی در این امر افراط دارند که در نتیجه قضاوتشان به جز اندکی از مسلمین، کسی براسلام باقی نمی‏ماند، که مصداق بارز آنان در این عصر و زمان وهابیان می‏باشند. آنان گرچه به انگیزه امر به معروف و نهی از منکر چنین نسبتی را به مسلمانان می‏دهند ولی باید بدانند که در ادای این فریضه، ملاحظه حکمت و موعظه حسنه ضرورت دارد؛ همان گونه که خداوند متعال می‏فرماید: (ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجدِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ)؛ «با حکمت و اندرز نیکو به راه پرودرگارت دعوت نما و با آن‏ها به روشی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن.»می‏دانیم که این طریق و روش در برخورد، به پذیرش طرف مقابل نزدیک‏تر است. لذا اگر کسی مسلمانی را که نماز می‏خواند و فرایض دینی را به جای می‏آورد و از محارم الهی اجتناب می‏کند، به اموری که نزد او بر حقّ است دعوت کند در حالی که طرف مقابل برخلاف عقیده اوست، در صورت نپذیرفتن نباید او را متهم به کفر و شرک نماید؛ زیرا از قدیم الأیام آرای علما و مردم مختلف بوده و هنگام دعوت، بعضاً عقاید یکدیگر را نمی‏پذیرفتند، لذا نمی‏توان به مجرد نپذیرفتن عقایدی را که نزد من برحقّ است، یک مسلمان را به کفر و زندقه متهم کرد.

علامه امام سیّد احمد مشهور الحداد می‏گوید: «وقد انعقد الإجماع علی منع تکفیر أحد من أهل القبلة إلّا بما فیه نفی الصانع القادر جلّ و علا أو شرک جلیّ لایحتمل التأویل أو إنکار النبوة أو إنکار ما علم من الدین بالضرورة أو إنکار متواتر أو مجمع علیه ضرورة من الدین»؛ «به طور حتم اجماع منعقد شده بر این‏که هیچ یک از اهل قبله را نمی‏توان تکفیر کرد مگر در عقیده‏ای که منجر به نفی خداوند قادر جلّ و علا شده یا در آن شرک آشکاری باشد که احتمال تأویل در آن نباشد. یا انکار نبوّت بوده یا چیزی از ضروریات دین انکار گردد، یا خبر متواتر یا امری که اجماع بر ضروری بودن آن است انکار شود.»

در غیر این موارد حکم به کفر مسلمان امر خطیری است. پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «إذا قال الرجل لأخیه یا کافر فقد بآء بها أحدهما»؛  «هرگاه شخصی به برادر دینی‏اش بگوید ای کافر، یکی از آن دو به کفر بازگشته است.» یعنی اگر آن شخص واقعاً کافر بود که هیچ وگرنه خود شخصی که این نسبت را داده به کفر سزاوارتر است.

 

تکفیر مسلمانان از دیدگاه روایات

در روایات؛ از تکفیر مسلمانی که اقرار به شهادتین نموده، نهی فراوان شده؛ خصوصاً کسانی که اهل عمل به فرایض دینی نیز هستند. اینک به برخی از این روایات اشاره می‏نماییم:

1 - پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: اسلام بر چند خصلت بنا شده است: شهادت به وحدانیت خداوند، رسالت پیامبرصلی الله علیه وآله، اقرار به آنچه از جانب خدا رسیده و جهاد.... پس مسلمانان را به جهت گناه تکفیر نکنید، و علیه آنان شهادت به شرک ندهید.

2 - و نیز فرمود: «اهلِ ملّتِ خود را تکفیر نکنید، اگرچه گناه کبیره انجام می‏دهند».

3 - هر مسلمانی که مسلمان دیگر را تکفیر کند، اگر واقعاً کافر باشد اشکالی ندارد، و الّا خودش کافر می‏شود.

4 - همچنین فرمود: «به جهت گناه، اهل لااله الّا اللَّه را تکفیر نکنید؛ زیرا کسی که چنین کند، خودش به کفر نزدیک‏تر است».

 

فرق بین اسلام و ایمان

اسلام در لغت از ماده «سلم» به معنای سلامت است؛ زیرا به سلامت منتهی می‏شود. یا از تسلیم است؛ چون نسبت به دستورهای الهی تسلیم است. اسلام به معنای مصطلح آن در قرآن و روایات، همان معنای لغوی است. و غالب استعمال اسلام در مقابل شرک است. خداوند متعال می‏فرماید: (قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ)؛ «بگو ای رسول! من مأمورم اوّل کسی باشم که تسلیم حکم خداست و [خداوند به من دستور داده که] از مشرکان نباش.» و نیز می‏فرماید: (مَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیّاً وَلَا نَصْرَانِیّاً وَلکِنْ کَانَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَمَا کَانَ مِنْ الْمُشْرِکِینَ)؛  «ابراهیم به آیین یهود و نصارا نبود و لکن به دین حنیف توحید و اسلام بود و هرگز از آنان که به خدا شرک آرند نبود.»

و غالب استعمال ایمان در مقابل کفر است. خداوند متعال می‏فرماید: (وَمَنْ یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالْإِیمانِ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِیلِ)؛ «و هر کس ایمان را به کفر مبدّل سازد بی‏شک راه راست را گم کرده است.» و نیز می‏فرماید: (هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِیمانِ)؛ «آنان در آن روز به کفر نزدیک‏ترند تا به ایمان.»

این به حسب معنای لغوی اسلام است، ولی در قرآن کریم اسلام بر وجوه مختلفی استعمال شده است:

اسلام در مقابل ایمان

تسلیم زبانی و تصدیق قلبی

تسلیم، ورای تصدیق قلبی

 

میزان در توحید و شرک

وهابیان با دیدگاه خاصی که در میزان شرک و توحید دارند، بسیاری از اعمال مسلمین؛ از قبیل تبرّک، استعانت از ارواح اولیای الهی و... را شرک می‏دانند، و عاملان به آن را مشرک می‏خوانند، و به تبع آن، خون و اموالشان را حلال می‏شمرند. آنان تا آنجا پیش می‏روند که ذبیحه آنان را حرام می‏دانند. ولی در مقابل، مسلمانان عالم با مبانی خاصی که از راه عقل و قرآن و روایات معتبر کسب کرده‏اند این مصادیق و اعمال را نه تنها شرک ندانسته، بلکه مستحب و در راستای توحید می‏دانند. در اینجا به بررسی موضوع فوق می‏پردازیم:

 

فتاوای وهابیان در مصادیق شرک

1 - شیخ عبدالعزیز بن باز، مفتی وهابیان در عصر خود می‏گوید: «دعا از مصادیق عبادت است، و هر کس در هر بقعه‏ای از بقعه‏های زمین بگوید: یا رسول اللَّه، یا نبی اللَّه، یا محمّد به فریاد من برس، مرا دریاب، مرا یاری کن، مرا شفا بده، امّتت را یاری کن، بیماران را شفا بده، گمراهان را هدایت فرما، یا امثال این‏ها، با گفتن این جمله‏ها برای خدا شریک در عبادت قرار داده و در حقیقت پیامبرصلی الله علیه وآله را عبادت نموده است...».

2 - همو در جای دیگر می‏گوید: «بی شک کسانی که به پیامبرصلی الله علیه وآله یا غیر او از اولیا و انبیا و ملائکه یا جن، پناه می‏برند، معتقدند که آنان دعایشان را شنیده و حاجاتشان را بر آورده می‏کنند، این اعتقادها انواعی از «شرک اکبر» است؛ زیرا علم غیب را غیر از خدا کسی دیگر نمی‏داند. دلیل دیگر این که تصرفات و اعمال اموات در دنیا با مرگ منقطع شده است - خواه پیامبر باشند یا غیر پیامبر - و ملائکه و جن نیز از ما غایب و به شئون خود مشغولند»..

3 - همو می‏گوید: «آنچه در کنار قبور از انواع شرک انجام می‏گیرد، قابل توجّه است؛ از جمله صدا زدن صاحبان قبر، استغاثه به آنان، طلب شفای مریض، طلب نصرت بر اعدا و امثال این‏ها، همه از انواع شرک اکبر است که اهل جاهلیّت به آن عمل می‏کردند».

4 - وی در جای دیگر می‏گوید: «ذبح برای غیر خدا منکری عظیم و شرک اکبر است؛ خواه برای پیامبر باشد یا ولیّ یا ستاره یا بت یا غیر این‏ها...».

5 - همو می‏گوید: «در نماز اقتدا به مشرکان جایز نیست، که از جمله آنان کسانی‏اند که به غیر خدا استغاثه می‏کنند و از او مدد می‏خواهند؛ زیرا استغاثه به غیر خدا؛ از اموات و بت‏ها و جنّ و غیر این‏ها از انواع شرک به خداست...».

6 - وی در جایی دیگر می‏گوید: «قسم به کعبه یا غیر کعبه از مخلوقات جایز نیست».

7 - او می‏گوید: «صدا زدن مرده و استغاثه به او و طلب مدد از وی، همگی از مصادیق شرک اکبر است، آنان همانند عبادت کنندگان بت‏ها در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله از قبیل: لات، عزّی و مناتند...».

گویا وهابیان تنها خود را اهل توحید خالص می‏دانند و معتقدند: بقیه - که اکثریّت مسلمانان را تشکیل می‏دهند - مشرکانی‏اند که خون، ذرّیه و اموالشان احترام ندارد، و خانه‏هایشان نیز خانه جنگ و شرک است....

عمر عبدالسلام نویسنده سنّی مذهب می‏گوید: «در سفری که در جوانی به مکه مکرّمه برای ادای فریضه حجّ به سال 1395ه.ق داشتم، در مدینه منوره کنار قبر پیامبر اکرم‏صلی الله علیه وآله با صحنه بسیار عجیبی روبه‏رو شدم. دیدم که وهابیان با انواع اهانت‏ها با مسلمین برخورد می‏کنند و مسلمانان را که میهمانان خدا و رسولند با انواع فحش و دشنام از کنار قبر رسول خداصلی الله علیه وآله دور می‏سازند. هر گاه زائر قصد اظهار محبّت به حضرت و نزدیک شدن به ضریح رسول خداصلی الله علیه وآله و بوسیدن آن را داشت، او را با جمله «ابتعدوا ایّها المشرکون» از ضریح دور می‏ساختند. از این کردار بسیار ناراحت شدم، و بعد از مراجعه به تاریخ دیدم که این اعمال نشأت گرفته از افکار بزرگان وهابیان از قبیل ابن تیمیه و دیگران است...».

وهابیان با این نوع برخورد چه هدفی را دنبال می‏کنند؟ با دقت در رفتار آنان پی می‏بریم که آنان در ظاهر یک اصل مهمّی را دنبال می‏کنند که همان گسترش توحید و مقابله با انواع شرک و بت‏پرستی است، ولی واقع امر و پشت قضیه حکایت از امر دیگری دارد. واقع امر آن است که آن‏ها خواسته یا ناخواسته هدفی را دنبال می‏کنند که استعمار، خواهان آن است که همان تفرقه بین مسلمین و ایجاد فتنه‏ها و جنگ‏ها بین آنان است تا در این میان، دشمن سوء استفاده کرده، به مطامع شوم خود برسد. گروهی از محققین در تاریخ وهابیت این هدف مخفی را به اثبات رسانده و تصریح نموده‏اند که اصل این مذهب و تأسیس آن در جزیرة العرب به امر مستقیم وزارت مستعمرات انگلستان بوده است؛ زیرا بهترین مذهبی که می‏تواند مطامع پلید آنان را تأمین نماید، این مذهب با همین نوع افکار، آن هم در جزیرة العرب است.

 

مراحل توحید

توحید در لغت یعنی: چیزی را یکتا و منحصر به فرد دانستن. و هنگامی که بر خداوند اطلاق می‏گردد، به معنای اعتقاد به وحدانیت و یکی بودن اوست.

در کتاب‏های اعتقادی برای توحید مراحلی ذکر شده است:

1 - توحید در الوهیت؛

2 - توحید در خالقیت؛

3 - توحید در ربوبیت؛

4 - توحید در عبادت.

توحید در الوهیت

یعنی تنها موجود مستحقّ عبادت که دارای همه صفات کمال و جمال بالاستقلال بوده، خداوند متعال است.

خداوند متعال می‏فرماید: (وَإِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ)؛ «و خدای شما خدای یکتاست.»

همچنین می‏فرماید: (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ)؛ «بگو او خدای یگانه است.»و نیز می‏فرماید: (وَما کانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ)؛ «و هرگز با او خدای دیگری نیست.»در جای دیگر می‏فرماید: (وَلا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ)؛  «هرگز با خداوند، خدای دیگری [شریک] قرار ندهید.»

 

توحید در خالقیت

یعنی تنها خالق مستقل در عالم یکی است و هر کس غیر از او، در خالقیّتش محتاج به اذن و مشیّت اوست و کسی بدون اراده او کاری انجام نمی‏دهد. ولی این اراده و مشیت الهی با اختیار بنده ناسازگاری ندارد؛ زیرا اراده الهی بر این تعلّق گرفته که بندگان با اراده و اختیار خود اعمالشان را انجام دهند.

خداوندمتعال می‏فرماید: (قُلِ‏اللَّهُ خالِقُ کُلّ‏شَیْ‏ءٍ)؛ [1]  «بگو خداوند خالق هرچیز است.»

همچنین در جایی دیگر می‏فرماید: (هَلْ مِنْ خالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ و اْلأَرْضِ)؛ «آیا خالقی غیر خداوند وجود دارد که در آسمان و زمین به شما روزی دهد؟.»

 

توحید در ربوبیت

یعنی تنها تربیت کننده و مدبّر شئون عالم و خلقت اشیاء و هدایت کننده آن‏ها به سوی اهدافشان به صورت مستقل، خداوند متعال است و هر کس دیگر که شأنی از شئون تدبیر را دارد، به اذن و اراده و مشیّت الهی است.

خداوند متعال می‏فرماید: (الْحَمْدُ للَّهِِ رَبِّ الْعالَمینَ)؛ «حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که تربیت کننده عالمیان است.»

در جایی دیگر می‏فرماید: (قُلْ أَغَیْرَ اللَّهِ أَبْغی رَبّاً وَهُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ)؛ «بگو آیا غیر خدا را به عنوان پروردگار خود طلب نمایم؛ در حالی که او پروردگار و تربیت کننده هر چیزی است.»

این منافات ندارد که برخی افراد؛ امثال ملائکه تدبیر برخی از امور را از جانب خداوند به دست گرفته باشند، همان‏گونه که خداوند درباره آنان می‏فرماید: (فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً).

 

توحید در عبادت

یعنی عبادت و پرستش مخصوص خداوند متعال است. خداوند متعال در آیات بسیاری به این نوع از توحید اشاره کرده است؛ از جمله:

الف) (وَقَضی رَبُّکَ أَلّا تَعْبُدُوا إِلّا إِیّاهُ)؛«و حکم کرده پروردگار تو این که غیر او را عبادت نکنید.»

ب) (قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَبَیْنَکُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ)؛«ای اهل کتاب! بیایید از آن کلمه حقّ که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا هیچ کس را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی، برخی را به جای خدا به ربوبیت تعظیم نکنیم.»

ج) (وَلَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ)؛«و همانا ما در میان هر امّتی پیغمبری فرستادیم تا به خلق ابلاغ کنند که خدای یکتا را بپرستید و از بتان و فرعونیان دوری کنید.»

با توجّه به تأکیدهای قرآن بر توحید در عبادت بجاست که در ارکان این نوع توحید بحث کنیم؛ زیرا عمده اختلاف مسلمانان با وهابیان در این نوع از توحید است.

نظرات() 
real boxing 2 rocky hack
یکشنبه 6 اسفند 1396 04:48 ق.ظ
من واقعا از طراحی و طرح سایت شما لذت می برم.
این بسیار آسان است در چشم که باعث می شود آن را بسیار راحت تر برای من آمده است و اینجا
بیشتر بازدید کنید آیا شما برای ایجاد یک طراح استخدام کردید؟
تم شما؟ کار منحصر به فرد!
http://utomlands.beep.com/
یکشنبه 29 بهمن 1396 04:53 ق.ظ
Great beat ! I woulⅾ like tto appгentice even as you amend yοur website, how ccan i subscribe for a weblog site?
Thee account aided mme a acceptable deal. I were a little Ьit familiar of this your broadcаst provided shiny transparent concept
skjortor for man
جمعه 29 دی 1396 01:32 ق.ظ
Fantastіc beat ! I wish to apрrentice while
you amend your website, how could i subscribe for a weblog ѕite?
The accouunt helped me a appropriate deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast offered vivid transparent idea
flyga till ryssland
پنجشنبه 14 دی 1396 12:02 ق.ظ
Have you ever thought about creating ann ebook or guest authoring on other sites?

I have a ite centered on the same ideas you discuss annd would really like to have
you share some stories/information. Iknow my viewers would
value your work. If youre even remotely interested, feel free to send me an e-mail.
imvu credit generator
پنجشنبه 9 آذر 1396 08:45 ب.ظ
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really
nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later.
Cheers
best medicare supplement plans
چهارشنبه 10 آبان 1396 06:17 ب.ظ
روز خوب! آیا شما فکر می کنید اگر من وبلاگ خود را با گروه myspace خود به اشتراک بگذارم؟
بسیاری از مردمی که فکر می کنم واقعا از محتوای شما لذت می برند وجود دارد.
لطفا اجازه دهید من را بشناسم با تشکر
anonymous std testing
شنبه 18 شهریور 1396 11:47 ق.ظ
وقتی کسی پاراگراف می نویسد، ایده کاربر در مغز خود را حفظ می کند که چگونه کاربر می تواند آن را بداند.
به همین دلیل است که این پست شگفت انگیز است. با تشکر!
psychic phone reading
شنبه 18 شهریور 1396 01:55 ق.ظ
هیا من برای اولین بار اینجا هستم من این هیئت را پیدا کردم و در جستجوی آن واقعا مفید بودم و کمکم کرد
من خیلی زیاد من امیدوارم که چیزی را پشت سر بگذارم و به دیگران کمک کنم
مثل تو به من کمک کردی
cheap phone psychic readings
جمعه 17 شهریور 1396 05:48 ب.ظ
این واقعا بسیار پیچیده در این زندگی فعال برای گوش دادن اخبار در تلویزیون،
بنابراین من فقط از وب برای این منظور استفاده می کنم و تازه ترین اخبار را دریافت می کنم.
std clinics near me
جمعه 17 شهریور 1396 04:11 ب.ظ
پس از خواندن این مطلب، اعتقاد داشتم که این روش نسبتا روشنگر است.
من از شما قدردانی می کنم که زمان و تلاش زیادی برای قرار دادن این مقاله با هم داشته باشید.

من یکبار دیگر خودم را شخصا خواندن و نوشتن نظرات را صرف وقت زیادی می کنم.

اما پس از آن، هنوز ارزشمند بود!
std screening
جمعه 17 شهریور 1396 02:14 ق.ظ
سلام هر کس، در اینجا هر کسی این دانش را به اشتراک می گذارد
لذا خواندن این وبسایت را دوست دارم و از آن استفاده کردم
برای پرداخت سریع بازدید از این وب سایت روزانه.
Do compression socks help with Achilles tendonitis?
دوشنبه 16 مرداد 1396 04:46 ق.ظ
Pretty section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that
I acquire in fact enjoyed account your blog posts.

Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.
What causes painful Achilles tendon?
شنبه 14 مرداد 1396 06:23 ق.ظ
Link exchange is nothing else except it is just placing the
other person's website link on your page at appropriate place and other
person will also do similar for you.
free token generator for chaturbate
پنجشنبه 12 مرداد 1396 08:40 ب.ظ
Awesome! Its truly awesome article, I have got much clear idea concerning
from this paragraph.
Kraig
شنبه 7 مرداد 1396 07:12 ب.ظ
I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it
up! I'll go ahead and bookmark your site to
come back later on. Cheers
Jeffry
جمعه 16 تیر 1396 06:42 ب.ظ
It's an remarkable paragraph in favor of all the internet
viewers; they will obtain advantage from it I am sure.
http://nobukoavalos.bravesites.com/entries/general/How-Do-I-Deal-With-Severs-Disease-In-The-Home-
یکشنبه 4 تیر 1396 09:13 ق.ظ
Howdy very cool site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I'll bookmark your blog and take the feeds also?

I am glad to search out numerous useful info here in the
submit, we'd like develop more techniques on this regard, thanks for
sharing. . . . . .
Lona
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:39 ق.ظ
It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this fantastic blog!

I guess for now i'll settle for book-marking
and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates
and will talk about this site with my Facebook group.
Talk soon!
annamariefron.Blogas.lt
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 12:20 ق.ظ
You could definitely see your skills within the paintings you write.
The world hopes for more passionate writers like you who
aren't afraid to mention how they believe. All the time follow your heart.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:51 ق.ظ
I like it when individuals get together and share thoughts.
Great website, keep it up!
BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:05 ق.ظ
I wanted to thank you for this good read!! I certainly
enjoyed every bit of it. I have got you saved as a
favorite to check out new stuff you post…
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 04:31 ق.ظ
Incredible points. Solid arguments. Keep up the amazing work.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 10:25 ق.ظ
Hello, i believe that i saw you visited my weblog so i came
to return the desire?.I'm attempting to
in finding things to enhance my website!I guess its good enough to
make use of some of your concepts!!
مینو
پنجشنبه 12 آبان 1390 06:26 ب.ظ
سلام خیلی خوب بود .موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :